Jul 14, 2010

Rezeki...

datang dlm berbagai bentuk, yang bole dilihat dipegang malah ada yang tidak boleh dilihat dipegang tapi bole dirasai kewujudannya.

hari ni saya nak jadi ustazah sikit,heheh....
lately saya byk comes across situation yang buat saya terfikir tentang ciptaan tuhan yang maha kaya.

normally sebagai manusia biasa yang lemah dari segala segi, saya selalu membandingkan diri saya dengan orang yang lebih baik pencapaiannya which is necessary untuk sesetengah hal dan tidak perlu dlm hal yang lain pulak.

contohnya, dlm bidang pelajaran,mestilah kita bandingkan dengan kawan kita yang lebih baik kan?takkan nak compare dengan mereka yang kurang,ye tak? dan ini mmg taktik yang berhasil untuk diri sayalah,saya jadi jeles,saya akan cuba buat sehabis baik,setidak-tidaknya at par lah dengan kawan yang saya compare tu. *pat on my back,hehehe*

semester lepas baru ni, mr lecturer assigned each students with specific topic to be lectured,saya ulang, to be lectured ye kawan-kawan. mau berpeluh berpinau jadinya,heheh.yelah, selalu jadi audience mendengar saja,sekali kena bagi lecture dlm kelas daaa...tapi disebabkan saya dah tgk mcm mana kawan-kawan yang lain present, saya semat dlm hati nak buat yang terbaeekkk,and i work hard for it, i put my extra effort and alhamdulillah it turn out marbeles!*ayat syiok sendiri*kasi can lah,ni kan blog saya,hoho*

ok,tu contoh cemburu membawa kebaikan. berbalik pada topik rezeki ni, manusia biasanya membanding kan harta benda duniawi sebagai perbandingan,berapa besar gaji si polan si polan, berapa besar kereta si polan si polan and so on so forth.... byk lah kalau nak senarai kat sini. sedar atau tidak, harta benda kesenangan dunia juga satu ujian drpd Allah utk hambaNya which selalunya menjadi punca tertewasnya sang hamba dengan segala kesenangan dunia.yelah kan dah senang lenang, balik rumah semua tersedia, bibik dah siapkan, di office ada staff yang buatkan semua, cuma arah saja, kan ke senang tu, bole la buat hal sendiri, shopping ke, online shopping ke, browse sana sini ke,ah heaven! ni contoh je.... dan semakin lalailah dlm keindahan dunia yang sementara.....

alangkah baiknya jika gaji yang besar, kereta yang besar diguna ke jln Allah. gaji di infakkan kepada mereka yang memerlukan, kereta di bawa ke majlis-majlis ilmu.tentu berlipat ganda pahala dan rezeki bertambah murah kan,amiin.... :-)

nikmat yang tak boleh dilihat dipegang, ketenangan hati... jiwa yang tenteram,subhanallah.... indah hidup yang sementara,hati sentiasa mengingati mati supaya kita tak leka dgn keindahan dunia *ya Allah, golongkan lah aku dlm golongan yang sentiasa mengingati mati,tsk takutnya, amalan masih ciput*

contoh mudah rezeki yang lain ialah pekerjaan yang tetap, keluarga yang sempurna,anak-anak yang sihat,ah syukur alhamdulillah...Allah beri yang paling baik untuk kita pada masa dan ketika kita melalui sesuatu perkara,cuma mungkin kita belum nampak kenapa sesuatu perkara jadi begitu pada masa itu,wallahhualam.... semoga kita menjadi manusia yang lebih bersyukur,amiin.

sekian :-) peringatan untuk diri sendiri dan sesiapa yang membaca entry ini.

0 comments:

pregnancy

..::Ceriteraku::.. Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Ipietoon Template