Jul 15, 2009

Kenapa aku nak abiskan study cepat-cepat?

lately tensen memikirkan perihal mba nih.especially semenjak bukak sem baru nih. sem kali ni berbeza dgn sem-sem sebelum nih sebab aku dgn beraninye amik 3 subjek.selama nih 2 subjek aje. utk part timer macam aku, minimum 1 subjek dan max 3 subjek per sem, which aku tgh try yg paling extreme la ni.

ok,kenapa aku amik 3 subjek kalau dah tahu sukar? ada byk reasons yg memerlukan aku try 3 subjek sem ni.

1. aku dah tak larat ulang alik kelas malam.... kalau aku buat 2 subjek ajer, aku akan drag tempoh pengajian sampai max which is 4 years,means another 3 years to finish. mak aiih, lamanya lagi.... ini bermakna aku kena pegi kelas malam selama 3 thn lagi.sanggup?tak sanggupppppp!!! jadi,tu lah sebab nya aku amik 3 subjek sem ni dgn harapan boleh habiskan semuanya dlm masa 2 thn lagi... 2011 tu... chaiyok!chaiyok!

2. nak bagi perhatian kepada pelajaran anak-anak. haziq akan masuk std 1 by 2011.meaning elok2 aku abis aje(insyaAllah) bolehla aku concentrate kat dia pulak... sekarang ni kalau hari mama ada kelas, abah kena tgk homework dia.rasa ralat skit part tu.... masa dgn anak-anak pun kurang bila dah sibuk dgn kelas.kalau hari ada kelas tu,jumpa pagi masa diaorg celik mata, balik malam diaorg dah tido ataupun nak tido. :( tak sempat nak main-main pun,uhuk sedih mama.

3. reason ni macam malu la nak tulis sini,tapi nak tulis jugak,heheh. kami nak tambah ahli. :D tapi terpaksa KIV sebab tgh belajo. tak sanggup pulak nak go thru kelas malam assignments bagai dgn perut memboyot,hoho! tu kalau perut memboyot,belum cerita bab first trimester aku yg horror,ni pengalaman lalu la ni... mmg jenis muntah pening sampai lembik. dah tu? amacam mau pregnant? mmg tak sesuai kan! so, kena la abiskan cecepat,baru leh proceed,heheh.InsyaAllah kalau ada rezeki,amiin.

4. nak continue hobby baking. dah lama berhenti sebab sibuk sgtlah kononnya dgn study,huhu. mmg dah lama tak bake ape2.oven pun sepi aje,sebab bila ada keinginan nak buat,bahan lak tak cukup,nak beli utk sekali pakai rasa tak worth pulak,nanti belen bahan2 tu berkepuk berkulat pulak. so,kena abis study cecepat supaya boleh baking dgn happynyer,hehehe.

5.ada rezeki nak pindah rumah baru nanti.insyaAllah dalam pembinaan. rumah baru ni jauh drpd US*,so tak sesuai kalau aku masih study nak berulang malam-malam pegi balik. kena la abiskan study dulu kan, baru leh pikir nak masuk rumah and enjoy the new breeze in the new house without having to think of classes and exams!huh! heaven... insyaAllah panjang umur murah rezeki,amiin :)

ha,tu dia,tersenarai sudah sebab musabab kenapa aku gundah gulana sgt pasal study ni.byk benda kena KIV kan sebab MBA nih. betullah MBA ni bak kata org, about how much you are willing to sacrifice for a certificate.tak macam first degree semua nya tersedia. MBA?byk yg perlu dikorbankan,especially a part timer. please Allah,mudahkan.doakan aku ye kawan-kawan :)

6 comments:

Unknown said...

eh liza, aku amik 2 subjek je tiap2 sem, dpt la habiskan dlm 3 thn. insyaAllah la kalu takde kena repeat paper.. huhu

Manggapintu said...

tak leh la ja, kalau 2 subjek mmg 4taun la jawabnya. ada 44 kredit seme atau 14 subjek(11 core,2 elektif & 1 management project/thesis). aku baru siap 5,ada 9 lagi. kalau thn ni leh siap 6,boleh la abiskan 3 masa final yr.mgmt project tu 5 kredit kau,kena cepat abiskan subjek2 lain dulu,kot nak fokus yg itu pulak,huhu.

Sue said...

liza...chaiyok!!!!
hang mesti boleh buat...
all the best key!!!

Haliza said...

Sue,
Thanks for the support/motivation!Tgh tabah2kan hati,macam mencabar sgt,huhu...

Anonymous said...

cayalah mama liza....seorang mama yg berwawasan..diusia 30 masih bgelar STUDENT..

Haliza said...

cik anon,tq tq. jgnla sebut umur tu,mmg dah tua,huhu.

pregnancy

..::Ceriteraku::.. Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Ipietoon Template